Denna dag har vi via media många gånger fått ta del av en händelse som uppenbarligen är av monumental betydelse ... Labubu-dockan har hamnat i hetluften. För den som missat detta världsomvälvande drama så handlar det om en liten docka med spetsiga tänder och en stor skalle. Den är en karaktär ur "The Monsters", en bokserie som förmodligen de flesta nog aldrig hört talas om.
Denna lilla pryl säljs av det kinesiska företaget Pop Mart och har blivit föremål för massiv medial uppmärksamhet. Och varför då? Har den löst världssvälten ... uppfunnit en robot som kan sortera tvätt ... eller kan den prata olika språk? Nej, nej den har blivit piratkopierad!
Det verkar nästan som att Svea rike stannade upp och kollektivt tappade hakan över denna ”banbrytande” nyhet. Hur många piratkopior av Rolex-klockor, Gucci-väskor och märkeskläder har vi inte sett genom åren? Därför är det egentligen fullständigt logiskt att även Labubu har råkat ut för samma sak.
I spåren på detta kommer funderingarna. Är det hela bara en PR-kupp, en marknadsföringsåtgärd som verkligen fått ett stort genomslag. Kanske sitter det nu en PR-avdelning på något huvudkontor någonstans i fjärran östern och gottar sig för det lyckade draget ... ja vem vet?!?
