I en av de dagliga avisorna läser jag:
Regeringen vill satsa fem miljarder på miljö och klimat nästa år. En ny satsning är ett bidrag för köp av elcyklar.
– Det är viktigt att också stödja en omställning till mindre fordon som elmopeder eller elcyklar så att man har det som ett realistiskt alternativ till bilen, säger klimatminister Isabella Lövin (MP).
Varför inte ett bidrag till köp av vanliga cyklar?
– De flesta människor har redan en vanlig cykel. En elcykel eller en elmoped erbjuder ett alternativ på längre distanser än vad en cykel gör. Den som inte är fysiskt tränad och behöver lite hjälp på uppförsbackar kanske avstår från att köpa bil och istället köper en elmoped, säger Isabella Lövin.
Jag har lite svårt att hänga med i resonemangen och förstår inte logiken. Jag har inte heller noterat något större folkuppror eller demonstrationer där medborgarna begärt subventionerade elcyklar.
Ibland tycks politiker och deras underhuggare tro att elfordon själva genererar ström. Alltså att el alltid finns där på något konstigt sätt. Men det krävs ju regelbunden laddning och tillförsel av el som i sin tur kommer från exempelvis från kärnkraftverk eller vattenkraft. Hur energismart är det då?
Jag har också svårt att föreställa mig en människa stå där på gatan och tveka mellan att gå in till cykelhandlaren eller bilhallen när man avser att investera i något fortskaffningsmedel. Det är naturligtvis helt andra bevekelsegrunder som avgör om man ska välja en cykel eller en bil.
Undrar vem eller vilka det är som lyckats övertala energiministern att göra denna satsning. Är det elcykelbranschen som haft några riktigt skickliga lobbyister eller är det ett desperat försök från miljöministerns eget parti att göra ett avtryck och kanske få sin röst hörd?