Nu pågår Almedalsveckan. En företeelse som i grunden är riktigt god då den bygger på dialog, samtal, idéutbyte och möten. Dock är frågan hur det står till med äktheten. Hur ärliga, uppriktiga och sanningsenliga är partiföreträdare och andra opinionsbildare. Hur mycket är det som censureras och kamoufleras?
Gissar att det är många kommunikatörer, retoriker, marknadsförare och andra tillrättaläggare som styr och ställer i bakgrunden. Man styr klädval, kroppsspråk, frisyr, ord som sägs och språkbruk. Detta naturligtvis utifrån grundantaganden om vad som tilltalar och verkar behagligt för åhörare och auditorier. Alltså sätts fokus mer på hur saker sägs och framförs än på vad.
Man kan också tydligt märka hur sociala medier utnyttjas. De senaste veckorna har exempelvis Instagram allt mer fått inslag av politiska budskap och blivit en annonspelare. Detta kommer naturligtvis pågå och även öka en tid men sedan tror jag att rekylen kommer. Folk tröttnar och genomskådar det som pågår och då drar man till något annat. På samma sätt som människor idag sätter upp en liten skylt med "Ingen reklam" på sina brevlådor kommer ett liknande agerande vidtas i den framtida digitala världen.