Alla ekvationer går inte ihop ... i alla fall inte i min värld. Det handlar om mat. De flesta TV-kanaler frossar i matlagningsprogram där det ena goda efter det andra avlöser varandra. Detta under ackompanjemang av kändisar av olika generationer.
Byggvaruhusen tokexponerar köksinredningar med alla praktiska matlagningsattribut. Husgerådskedjornas utbud av redskap, skopor, mått, mixerstavar osv fyller flygbladen och avisornas annonssidor.
Samtidigt kan konstateras att aldrig tidigare har matbutikerna haft så mycket "färdigrätter" i hyllor och frysdiskar. Och inte nog med det. Stora vagnar är inrullade med skålar och plastkorgar med mycket och blandat innehåll så att man själv kan komponera sin måltid utan att det krävs tid för lagning och uppvärmning.
Kvartersrestauranger och snabbmatskedjor vittnar om god omsättning och välbesökta lokaler.
Det är här som ekvationen inte går ihop. Hur kan det komma sig att alla matprogram i TV har/får så mycket livsluft? Är det ett önskemål från tittare eller från vem? Hinner dagens upptagna människor med att ägna tid och mycket tid åt matbestyren? Vittnesmål och uttalanden pekar åt ett annat håll av matbutikernas utbud och erfarenheter att döma.
Ibland undrar man om TV-kanalernas matlagningsfokusering bottnar i noggranna marknadsundersökningar eller bara görs för att fylla tablåerna när kreativiteten sinar ... eller är det tillverkarna av köksinredningar och matbestick som på ett sofistikerat sätt vill få oss att köpa.