söndag 27 juni 2021

Indianglass …

Glassfabrikanten ändrar loggan för sin kritiserade glass  "Sitting Bull". Den har fått kritik för att vara otidsenlig. Figuren på förpackningen ansågs stereotyp och bolaget anklagades för att förlöjliga den amerikanska urbefolkningen. Men glassen blir kvar och så också namnet.

Detta har uppmärksammats av media och företagets representanter har fått förklara sig. 



Det intressanta är egentligen att glassen på så sätt har fått oerhört mycket "gratisreklam". 

Jag tror inte att det riktigt var avsikten när kritiskt granskande journalister valde att skärskåda glassen med indianfiguren. Kan ana att man helst ville få glassfabrikanten hudflängd vid skampålen. Men så blev det inte. Istället fick man mycket gratistid på bland annat TV för att berätta om glassen och dess förträfflighet. 

Oj, så det kan gå ibland när man  vill komma med avslöjanden och ertappa någon för något. Nu ska jag gå och köpa mig en ”Sitting bull”!