Inledningen av veckan har handlat om orientering ... vad annars? En gammal elev från åren när jag var idrottslärare är numera själv idrottslärare. För en tid sedan frågade han om hjälp med orienteringsundervisningen för en klass ... uppfattade att det rörde sig om 15-20 elever. Men ... antingen lyssnade jag inte tillräckligt noga för det egentliga deltagarantalet är omkring 300! Det blev en utmaning! Vi kom överens om att fixa till fem orienteringsrelaterade aktiviteter:
- En "mikroorientering" på gräsytor och skogsdungar runt klubbanläggningen.
- En lätt bana utmed elljusspåret på cirka 1,5 km.
- En lite svårare och längre variant på 2,5 km.
- En cykelorientering på 6-7 kilometer.
- En poängpromenad.
Spännvidden är stor vad gäller elevernas kunskaper och erfarenhet av att vistas i naturen och i skogsmiljö. Alltså, krävs det ett utbud av varierande innehåll. Har nu fixat till banor och kartunderlag och har försökt "skolanpassa" med kontrollbeskrivning etc.
Nu,återstår att sätta ut kontroller ... ett lätt jobb då de flesta kontrollerna finns längs med ledstänger. Dock blir det inte med SI-enheter, ett lite för komplext moment denna gång. Istället har de gamla hederliga stiftklämmorna rotats fram vilket i sin tur kräver ett startkort. Det har lösts genom att ha kopiera in ett underlag på kartan.
Erbjöds ekonomisk ersättning men avstod detta ... om istället skolan satsade på att trycka/kopiera en färgkarta till var och en samt plastficka. Dagens skola har begränsade resurser!
Nästa fredag är det dags för friluftsdagen ... måtte det bli bra väder och förhoppningsvis upplevs inte orientering då som "pisstråkigt".