Det var länge sedan man hörde tidningsbudet släpa sig uppför trapporna vid fyratiden på morgonen. Borta är gnisslet när brevinkastet öppnades och dunsen när dagens tidningar damp ner på hallgolvet.
Nej, tidningsläsandet har inte upphört. Dagligen konsumeras fyra dagstidningar fast nuförtiden på paddan. Perfekt med elektroniskt abonnemang, billigare och dessutom slipper man pappersmängderna som varje vecka förpassades till tidningsinsamlingen. Men konstigt nog vill man att tidningen ändå ska ha ett utseende och layout som tidningar alltid haft med rubriker, foton, annonser och artiklar.
Men det handlar inte bara om dagstidningar. Genom åren har fäblessen för teknikmagasin varit stor. Många är datatidningarna som köpts, transporterats hem, lästs, blivit liggande och vid årsslutet åkt ut i samband med julstädningen. Men även detta är en svunnen tid. Numera konsumeras allt via paddan. Så enkelt och lätthanterligt.
I brevinkastet kommer numera huvudsakligen reklam och en sak måste erkännas: jag gillar det! I motsats till de flesta grannarna som har små skyltar med "Reklam undanbedes" och "Reklam - nej tack" vill jag ha en motsatsskylt:
OK, läser inte i detalj allt som landar men ögnar igenom det mesta. Kollar gärna in utformning, layout och säljtexter. Kanske beror det på att jag under några år på frilansbasis själv producerade reklamblad och annonser.
När tidningarna försvunnit behöver man då och då också ha lite papper tillhands när orienteringsskorna ska torkas efter helgens tävlingar. Så reklam är bra!