Denna måndagskväll möttes huvudfunktionärerna för klubbens tävlingsarrangemang. Gunilla är tävlingsledare och det har varit många samtal och mycket diskussioner kring hur det hela ska läggas upp och organiseras i dessa coronatider. Anvisningar, restriktioner, promemorier, skrivelser och uppmaningarna är många från olika parter. Det är inte alltid lätt att förstå vad som menas inte minst när budskapen är dubbla och ibland ologiska.
Men nu har formerna och inriktningarna omsatts i praktiska åtgärder och så-här-gör-vi!
I den kyliga kvällstimman ... hösten verkar vara på gång ... var det slutgiltig genomgång för alla vad gäller ansvarsområden och gränsdragningar.
Nedan exempel på ett antal olika åtgärder, både stora som små, som vidtagits utifrån den övergripande intentionen att minimera smittspridning genom att undvika trängsel och möjliggöra för deltagare och funktionärer att hålla avstånd.
- Ingen arena utan deltagarna byter om vid respektive bil.
- Inget målupplopp.
- Ingen dusch, ingen barnpassning, ingen marka och ingen prisutdelningsceremoni.
- De olika banorna fördelas i två från varandra helt skilda skogsområden.
- Många kontroller för att minimera risken för trängsel.
- Deltagarna fördelas i begränsade startgrupper utspridda på 6-7 timmar utifrån önskemål och tillgång.
- Ingen direktanmälan tävlingsdagen.
- Startfållor med minimumavstånd på två meter mellan varje.
- Fri intervallstart inom respektive startgrupp.
- Lös kontrollbeskrivning i respektive kartfodral och inga sträcktidslappar för att undvika kontaktsmitta.
- Liveresultat online via internet/mobil, inga resultattavlor.
- Priser skickas ut i efterhand.
- Klart färre funktionärer än normalt.
- Funktionärer vid utstämpling sitter inomhus bakom glasruta.
- Uppmaning till deltagare att anlända så nära start som möjligt och åka hem snarast efter loppet.
- Uppmaning till deltagare att hålla avstånd till andra oavsett ålder.
På söndag är det skarpt läge!