På vårt brevinkast står det "Reklam - ja tack!". Det har aldrig varit aktuellt med tvärtom-skylten. Brukar kolla igenom det mesta för att ha lite koll på utbudet men det finns också ett annat skäl. Hade under flera år en form av extraknäck som handlade om att "layouta" annonser och flygblad. Fick lära mig grunderna när jag sommarjobbade som springschas på en reklambyrå. Fortfarande finns det ett intresse och en nyfikenhet på utformning, design och form. Konstaterar att den digitala utvecklingen fullständigt revolutionerade framtagning och produktion. Idag är det jämförelsevis ett enkelt jobb genom den enorma tillgången på mallar och matriser. Utbudet av foton, figurer, clip-art och allt vad det heter är också minst sagt gigantiskt.
Den senaste veckans säljblad är till bredden fyllda av julprydnader. Man fascineras av mängden prylar som glittrar och glimmar, lyser och låter. Efterfrågan måste vara hur stort som helst. Man undrar vad som händer med allt när julen är över. Åker prylarna ner i sophinken eller förvaras och sparas allt till kommande jular. I det egna källarutrymmet upptar julsakerna flera hyllplan. Det finns ingen annan högtid som konkurrerar vad gäller föremål. Själv börjar jag bli mer och mer restriktiv ... repliken nu-räcker-det kommer redan efter den först uppackade lådan. Men, men man vet aldrig om nästa veckas flygblad lockar med något nytt juligt.