torsdag 30 januari 2025

Lite att ta tag i …

Fick i dagarna ta del av en tidigare kollegas artikel i en facktidning som handlade om "marknadsföring" av föreningar och klubbar. Hans resonemang byggde på och utgick från begreppen identitet, profil och image.



Identitet - står för vem föreningen/klubben är. Namnet, logotypen/klubbmärket och grundläggande värderingar är saker som skapar identiteten. Det är viktigt att ha ett namn som känns igen, dessutom en logotyp eller klubbmärke som tydliggör.


Profil - är det som klubben vill vara. Det är saker som lyfts fram som tydligt visar föreningens/klubbens ändamål och inriktning.


Image - är hur föreningen/klubben uppfattas av omgivningen. Klubbens image styrs av hur exempelvis allmänheten, kommunen, tänkbara sponsorer och andra intressenter uppfattar profilen och identiteten.


En viktig ambition i marknadsföringen och informationsarbetet är att försöka få klubbens identitet att överensstämma med profilen och imagen. Ju bättre dessa tre faktorer harmonierar desto större blir tilliten och förtroendet både från medlemmar och intressenter.

Därför är det både en uppmaning och en utmaning till styrelser att levandehålla och arbeta med klubbens profilering.


När jag läser den här typen av artiklar med råd och anmaningar brukar jag oftast fundera (emellanåt med kritiska ögon) kring hur läget är i de föreningar/klubbar/organisationer jag själv är medlem i ... det är några stycken.


Som orienterare tränar och tävlar jag för Vänersborgs Skidklubb ... dock är inte skidor, som klubbnamnet antyder, någon stor eller central aktivitet. Så har det aldrig varit under de snart 25 år jag varit medlem. Kärnaktiviteten är och har varit orientering i olika former under tre decennier! Men ... när jag möter grannar och andra med klubboverallen är repliken många gånger: jaså du är skidåkare, hur många Vasalopp har du åkt?

Märker och noterar ganska ofta att allmänheten/beslutsfattare/företag identifierar VSK, ”imagen”, som en skidförening. Även klubbmärket signalerar mer "skidor" än "orientering". 


Om man granskar dokument, protokoll och skrivelser som uttrycker "vad klubben vill vara" det vill säga "profilen" så är orientering grejen. I en och annan bisats lyfts även skidor fram men huvudsakligen av karaktären vi-ska-fixa-spår-när-det-finns-snö!




Min slutsats blir bland annat att en uppdatering/modernisering/tydliggörande av klubbnamnet bör göras. Även klubbmärket bör "renoveras". När det en gång i tiden gjordes var det ritbord, vinkelhake och gradskiva som gällde. Idag finns det tekniker och designformer som är mera i tiden.




Av andra föreningar jag är medlem toppar Friskis & Svettis Vänersborg ... de är i särklass utifrån begreppen identitet, profil och image.