En ny matkedja har för avsikt att etablera sig i närområdet. Via media kommer nu åsikter och tyckanden från redan etablerade butiker. Det handlar om suck, stön, ojande och beklagande; vi är redan starkt konkurrensutsatta ... risken är stor att någon slås ut ... det finns inte utrymme för ytterligare en aktör!
Nu tycker jag inte särskilt synd om dessa kedjor. Förstår naturligtvis att de ser minskade marginaler och dalande vinst som en konsekvens med ytterligare en medtävlare som vill komma åt konsumenternas matpengar. Men då ser man tillvaron enbart utifrån de egna perspektiven.
Däremot som konsument känns det bara så bra. Konkurrens är nödvändigt för att hålla prishöjningar i schack. Det är ingen större hemlighet att matkedjorna gör herostratiska vinster. Ta som exempel butiksjätten ICA som gör en miljardvinst för årets tredje kvartal. Enligt uppgifter landar rörelseresultatet på nästan två miljarder kronor och detta är omkring 200 miljoner mer jämfört med samma period förra året.
Så utmaningen och uppmaningen till berörda aktörer är bara att kavla upp ärmarna och erbjuda bättre service, högre kvalitet och vettiga priser … bäst vinner!