Tidningskoncernen som äger lokaltidningen i Vänersborg ska genomföra stora nedskärningar. Förvånande ... nej, nej! Antalet prenumeranter och antalet annonsörer har successivt minskat. Det saknas helt enkelt pengar för att avlöna journalister och andra så åtgärden är sannolikt mycket befogad och nödvändig.
Men ... om man bara tittar på själva produkten alltså innehållet i tidningen så har successivt en förändring skett. Det "lokala" har fått mindre och mindre utrymme. Istället har mängden generella och allmänna nyheter fått allt större utrymme. Reportage och artiklar köps in från någon leverantör och stoppas in i tidningen. En redaktionschef sitter förmodligen och grubblar: "Ska jag skicka ut en reporter för att skriva om kommunens budget eller kan jag bara kopiera en rapport om globala klimatförändringar från nyhetsbyrån?" Det verkar ligga närmare tillhands att välja det senare.
Och ... om man nagelfar de lokala reportagen kan noteras att de slimmas och smalnar av. Sportsidorna, exempelvis, börjar mer och mer likna programblad för ortens bandy- och fotbollslag. Övrig idrott göre sig icke besvär!
Just detta att frångå det lokala fokuset och slimmade reportage är orsaken till att det egna hushållet valde att bryta en långvarig prenumeration. Gissar att det är fler så kallade trogna läsare som agerat på liknande sätt.
Så ... om tidningen ska överleva så handlar det om att starkt fundera på det innehållsmässiga. Om inte kan man skönja en dyster tillvaro där nästa steg är att minska antalet utgivningsdagar innan dödsstöten kommer.
Dock kommer det lokala perspektivet med all säkerhet även framöver vara efterfrågat. Det är kanske så att vi i framtiden kommer att betala för en prenumeration på en tidning där det lokala perspektivet består av någon form av algoritm som sammanställer Facebook-poster och Instagram-inlägg från invånarna.