onsdag 10 augusti 2016

Fyra år sedan ...

Tiden drar iväg. Så här i början på augusti är det fyra år sedan jag valde att pensionera mig. Man märker detta just nu när så många börjar sina jobb efter semestern. Att gå i pension vid 62 års ålder var inget hugskott, tanken hade funnits i bakhuvudet sedan flera år tillbaka.
I mitten på 70-talet skrev jag en betygsuppsats när jag pluggade sociologi på universitetet. Den handlade om det framtida samhället; om 30-40 år så där. Vad gäller arbetslivet siade jag om att vi skulle ha kortare arbetsdagar typ 5-6 timmar och att pensionen inträdde vid 50-55 år. Allt detta som en konsekvens av den tekniska utvecklingen och en attityd och värdering om att yrkesarbetet inte var det viktigaste i livet. Så fel jag hade men fröet var sått! Dock tror jag fortfarande på tanken om en generellt kortare livsarbetstid. Tycker det är helt crazy att exempelvis unga välutbildade inte kommer in på arbetsmarknaden på grund av att gamlingar, 60-plussare, knegar på.

Jag lämnade ett toppenjobb inom idrottsrörelsen. Massor av kul uppgifter, massor av trevliga arbetskamrater och en bra lön. Det var ett toppenjobb helt enkelt men också krävande. Jobbade många timmar i veckan med en hel del kvälls- och helgjobb. Resorna och pendlingen till Stockholm tog tid och kraft och idag undrar jag hur jag stod ut i närmare 25 år. Men det är med ett leende på läpparna och stor tillfredsställelse jag blickar tillbaka på arbetslivet. Dock har det aldrig funnits en längtan tillbaka, var sak har sin tid.


Tillvaron när man kan styra och ställa hur man vill disponera sin tid är behagligt skönt, mycket behaglig. Men dagarna fylls ändå med beting av olika slag. Mycket är kopplat till orientering. Närmast väntar 14 dagar i Strömstad. Som en av många VM-volontärer blir det förhoppningsvis spännande och innehållsrika dagar i norra Bohuslän.

För min och Gunillas del handlar det om att ansvara för IOF WOC/SILVA Clinic. Det är en satsning/projekt som Internationella Orienteringsförbundet gör för att introducera nya länder och löpare. Under VM erbjuds support och coaching av dessa då man oftast inte har ledare med sig. Vi kommer jobba tillsammans med några IOF-delegater. I dagsläget handlar det om 14 löpare från följande nationer: Barbados, Cypern, Korea, Uruguay, Chile, Argentina, Serbien, Montenegro, Egypten, Nepal och Kamerun. Det är inte helt klart vilka det slutligen blir då tveksamheter råder om vissa länder ska få visum eller inte. 

Så även om det femte pensionärsåret precis har inletts så är det fortfarande "jobb" som gäller. Någon avlöning blir det inte utan istället belöning genom att få vara delaktig i ett höjdararrangemang.