fredag 10 juni 2016

Höjdarveckor ...

Jag har alltid gillat fotboll. Nu för tiden är det sällan jag sitter på läktarplats utan följer matcher på TV. Senaste matchen jag såg live var i Rio de Janeiro för något år sedan. Sedan barnsben hade jag alltid drömt om att få se en match på Maracana - fotbollsarenornas arena. Det var häftigt även om det bara var en seriematch i brasilianska ligan. 
Följer vanligtvis inte serieharvandet oavsett land men det är klart spelar Zlatan så försöker jag hänga på. Gillar alltså i första hand internationella mästerskap typ VM och EM. Idag är det premiär för EM och det blir förhoppningsvis nästan en månad med toppfotboll. 


Det snackas, tycks och skrivs mycket dagarna innan avspark. Stundtals fascineras man av alla reportrar, kommentatorer och experter som orkar spekulera, kommentera och ha synpunkter på det mesta. Förstår att det ibland sinar bland frågor som ska ställas och därför blir det emellanåt lite patetiskt:

- Är det ett gott tecken att alla är skadefria?

- Är det betydelsefullt att Zlatan är i form?

- Är EM viktigt för fotbollsintresset i Sverige?

Kan man svara annat än ja, ja, ja ... och behöver svaren egentligen utvecklas och förklaras? Listan med snarlika frågor lär bli längre och längre för varje dag. Det hör ju till men för varje dag som går så kommer sannolikt mer och mer av försnacket och eftersnacket att väljas bort. 

På orienteringsfronten är nästa topparrangemang Jukolakavlen i Finland om en dryg vecka. Dock lär det inte skrivas så många spaltkilometrar när det är EM-tider.