onsdag 27 juli 2016

Paus i O-Ringen ...

Efter tre etapper blev det på fjärde dagen vilodag eller om man så vill aktivitetsdag. Förmiddagen ägnades åt att ta sig till toppen av liftsystemet vid Lindvallen. Lite fjällvandring och sedan fika på toppen innan det promenerades nerför gräsbevuxna pister.

Under eftermiddagen biltur till Lima och Sixten Jernbergs museum. Det var inte så många som jublade och sträckte upp handen när förslaget att åka dit framfördes. I alla fall så följde sönerna med. Sixten Jernberg är bara så stor i min idrottsvärld. Under tidigt 70-tal träffade jag honom under några dagar. Han hade då avslutat sin karriär och satsade helhjärtat på att bygga upp sin fritidsby. Det var lite dålig beläggning under sommaren och därför försökte han locka dit orienterare men det krävdes en modern kurvbildskarta. 


I min moderklubb, OK Gipen, var Rune Borg den stora stjärnan. Han vann bland annat SM 1951. Rune lärde mig en hel del om orienteringens mysterier. Han var också en av de första kartritarna i landet. Viss erfarenhet hade han från jobbet som lantmätare. Rune hade kontakter med Sixten Jernberg och antog erbjudandet att rita en karta i direkt anslutning till fritidsbyn. Under några dagar var jag där som "pinnpojke" för Rune och naturligtvis träffade vi den stora skidstjärnan. Andäktigt lyssnade jag på honom och hans utläggningar och åsikter om både det ena och andra. Minns att han pratade mycket och länge och språket var minst sagt mustigt.
Det var också fascinerande att se hans prissamling. De finaste medaljerna låg då på ett bord med en täckande glasskiva. Gissa om det kändes stort att komma så nära OS-medaljer. Minns också att han hade många etuier med silverskedar som han fått i pris.

Allt detta finns nu på ett museum vid Limedsforsen som invigdes för några år sedan. Dessutom finns en staty av Jernberg i naturlig storlek i anslutning till muséet. Det blev en höjdartimma denna vilodag innan fjärde och femte etappen.