fredag 30 september 2016

Uppror ...

Alla ansvariga är rörande ense; barn födda sent på året har svårare att ta för sig och etablera sig i idrotts- och tävlingssammanhang. Detta tycker de flesta oavsett om man är tränare, sitter i något förbunds ungdomskommitté, forskare, barnpsykolog och allt vad det heter. 


Trots denna enighet och vad jag förstår övertygelse om det tokiga i att använda födelseår som utgångspunkt när man skapar tävlingsklasser så blir det bara prat. Hur kan det komma sig att man inte föreslår och driver igenom förändringar?

I andra sammanhang sker förändringar den dagen man fyller år. Man kan exempelvis inte gå till Systemet och hävda att jag fyller ju 20 i december så därför kan jag väl få köpa ut nu till midsommar.

Har överhuvudtaget aldrig förstått logiken i att byta tävlingsklass det år man fyller och  inte den dag man fyller. Kan någon förklara?
Jag kan förstå att det kan bli vissa problem i lagidrotter men i en individuell idrott som orientering ser jag inga som helst svårigheter.

När man nu vet och är övertygad om nackdelarna för barn som är födda sent på året med nuvarande system så är det ju hur lätt som helst att rätta till. Och när man ändå gör det för barn så kan man göra samma sak för alla. Alltså, om man fyller den 14 maj så byter man också åldersklass den 14 maj!

Nu är det bara att hoppas att alla som sitter i ansvarig och inflytande ställning agerar och gör något. Om inte, kanske ett pensionärsuppror borde startas. Ett uppror som inte handlar om att driva egna intressen utan som sätter barnen i fokus. Är det någon som hänger på?