fredag 8 februari 2019

Så kan det gå ...

Många är orterna/städerna/platserna som spenderar en hel del skattekronor för att locka till sig arrangemang och evenemang av olika slag. Ett vanligt argument eller motiv för en sådan satsning är "att man sätter orten/staden/platsen på kartan". Uppenbarligen rekommenderas detta av marknadsförare, kommunikatörer och allt vad det heter då det är så vanligt förekommande oavsett om det handlar om idrottstävlingar eller musikfestivaler.


Funderar då och då på vad man egentligen menar eller har förhoppningar på. Tror man, önskar man, räknar man med eller förväntar man sig att TV-tittare eller publik som kollat in evenemanget i framtiden ska återvända eller på något sätta gynna orten/staden/platsen? Jag är tveksam.

Är mycket nyfiken på om det finns undersökningar/studier/forskning som bekräftar eller styrker antagandet och värdet av att "sätta orten/staden/platsen på kartan".


Oavsett vilket ibland kan det dock gå snett om inte alla parter/aktörer på orten eller staden är med på noterna. Nyligen arrangerades bandy-VM i Vänersborg. Ett trist eftermäle publicerades i lokaltidningens webbupplaga:





Uppenbarligen har någon nitisk p-vakt uppmanad av en förmodligen lika nitisk tjänsteman fått för sig att kolla upp parkerandet vid och runt Vänersborgs arena extra mycket under den sena lördagseftermiddag då VM-finalen avgjordes.

Gissar att merparten av de som lappades blev rejält förbannade och irriterade. Det var trots allt ett exceptionellt och unikt evenemang som utmanade staden under några timmar. Minnet eller bilden man tar med sig av Vänersborg är sannolikt inte särskilt angenämt, trivsamt eller behagligt.