måndag 12 februari 2018

Lockbete ...

"En bra fiskare sätter det på kroken som fisken vill!"  Ja, ungefär så sammanfattade marknadsföringsgurun ett anförande för ett antal decennier sedan. Deltog i en kurs för copywriters, alltså att lära sig skriva reklamtext. 
Vi lärde oss det mesta om vad och hur och vem och när och var. Vi fick klart för oss att uttrycka saker på olika sätt till olika målgrupper även om det rörde sig om exakt samma produkt. Vi fick också lära oss att använda kittlande och lockande ord och meningar. Detta är en utmaning speciellt när man inte har hur mycket utrymme som helst.




Kom att tänka på den där föreläsningen när jag råkade se ovanstående annons/tävlingsinbjudan till en sommarorientering. Notera vad man "lockar" med förutom nyritad karta och samma arena alla tävlingsdagar. Jo, vattenklosetter! 

Tankarna börjar virvla runt ... hur tänkte man när annonsen utformades ... vem lockas av vattenklosetter ... är det någon som skulle avstå ifall det bara var torrdass ... vilken är målgruppen som tycker det är extra viktigt med vatten som spolar ... ja, det kan man fundera över.