fredag 5 juni 2020

Man undrar ...



Är det jag som inte begriper eller är det tusentals demonstranter som inte begriper? Det finns anledning att reflektera och ställa sig frågan. De två senaste dagarna har tusentals människor samlats på gator och torg i Stockholm och Malmö för att uttrycka sin vrede för rasförföljelser i USA. I dessa manifestationer har den "sociala distansen" uppenbarligen helt ignorerats.


Jag tycker mig ha begripit att myndigheternas råd och anvisningar i dessa coronatider handlar om att undvika folksamlingar och att hålla tvåmetersavstånd. Det handlar om att dels inte utsätta sig själv för smittorisk men också att minimera risken att smitta ner andra. Jag har förstått att åtgärden också handlar om hänsyn till sjukvården så att de ska mäkta med och klara av vård och omhändertagande på ett anständigt sätt.


Hur tänker då alla som gett sig ut på gatorna och varför trotsar man myndigheters rekommendationer och uppmaningar? Är det för att man inte begripit eller inte förstått eller har man annan insikt och kunskap? Jag bara inte fattar! Är det jag som inte begriper?