lördag 1 oktober 2022

Tvåa och etta …



Småduggigt och lite bistert var det i skogarna runt byn Horla, sydväst om Vårgårda, under fredagskvällen när DM i nattorientering avgjordes. Det var för mig den första nattävlingen detta år. Det beror inte på att jag ogillar löp i mörker utan mera på det begränsade tävlingsutbudet. Lite ringrostigt kändes det och då handlade det främst om utrustningen. Pannlampan har inte använts på ett tag och under loppet kändes det att jag inte justerat remmar och fästen på ett bra sätt. Naturligtvis skulle jag ha gjort ett test någon gång innan men det blev bara inte av. 

Orienteringsmässigt blev det dock ett riktigt bra lopp utan misstag. Det räckte inte till DM-guld men en andraplats är inte så illa. Terrängen var något brötig och pinnig och det gällde att vara noggrann, mycket noggrann med kompassriktningen.

Arrangörerna, OK Kullingshof, levererade ett topparrangemang. Då tänker jag inte bara på karta och banor utan allt runtomkring som omklädning inomhus, härlig varmdusch utomhus och servering/resultat/prisutdelning i stor samlingslokal. Det är så viktigt den här tiden på året att göra det hela så behagligt som möjligt inte minst för nybörjare och ungdomar.


Vid prisutdelningen blev jag överraskad. Vann en tävling jag inte hade en aning om att jag deltog i. Visst visste jag att det fanns en serietävling som hette "Västgötatoppen" men har alltid trott att den enbart rörde ungdomsklasserna. 

Men det fanns också en "mästarvariant" för alla övriga tävlingsklasser. Konceptet bygger på det sammanlagda resultatet från de fyra DM-disciplinerna sprint, lång, medel och natt. Jag har under 2022 deltagit i de fyra tävlingarna med placeringarna: 2, 3, 3 och 2. Det räckte tydligen för att toppa H70-klassen. Dock hade de värsta konkurrenterna inte deltagit i alla tävlingarna. Någon springer aldrig sprint, någon var skadad vid en deltävling och ytterligare någon felstämplade vid något tillfälle.

Belöningen blev ett diplom och en bärkasse fylld med matvaror. Ett pris helt i min smak. Har tillräckligt med verktyg, skålar, tischor med reklamtryck och buffar med företagsloggor. 

I min ålder vill man inte heller ha saker med handtag på eftersom de bara skapar arbete.


Denna lördag väntar några timmar framför TV:n för att kolla in World Cup-stafetterna i orientering. Det blir en sändning från Schweiz som ska följas med stort intresse.

Dessutom måste någon timma ägnas åt att "sanera" lägenheten. Gunilla kommer hem ikväll från sin ridresa, förmodligen något sliten och då brukar det inte vara populärt med dammråttor i hörnen, smutstvätt över stolsryggarna, tomma pizzakartonger och välfyllda skräppåsar.