onsdag 21 december 2022

Mörkt, men det vänder …

Natten som precis passerat har varit årets längsta och dagen idag blir den kortaste. Det blir mörkt snabbt dessa dagar och ännu mörkare har det blivit när nu vädergudarna har röjt undan allt som har med snö och is att göra.

Mörkt är det också när man blickar ut över världen; kriget i Ukraina, förföljelser och kränkningar av människor på många platser, en inflation som accelererar och som toppen på det mörka stora utbrott av covid, influensa och RS. Usch, fy, tvi och allt det där!




Men ... efter mörker kommer ljus. Vid 22-tiden ikväll vänder det. Redan imorgon blir det några sekunder extra dagsljus och sedan blir det mer och mer för varje dag som går. Tänk om vändningen också gällde allt det andra mörka och då framförallt kriget i Ukraina:


I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut

Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut


Jag drömde om en jättesal, där statsmän satt i rad

Så skrev de på ett konvolut, och reste sig och sa


Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär

Och ingen känner längre till det ordet militär


På gatorna gick folk omkring och drog från krog till krog

Och alla drack varandra till, och dansade och log


I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förut

Jag drömde det var fred på jord och alla krig var slut