måndag 14 maj 2018

Årsdag ...


På dagen för 68 år sedan föddes jag strax före tolv på dagen på Betania sjukhuset i Dundee, Sydafrika. Det var en svensk missionär som byggde anläggningen under 1930-talet. 

I ett brev från min far till min farfar som jag hittat i gömmorna berättas mer om dagen. Tydligen var förlossningen kritisk. Doktor Lloyd som kom från England lär ha sagt att det gällde livet för antingen modern eller barnet. 


I mitt pass står dock att jag är född i Uppsala. Här har den svenska byråkratin inte hängt med. Mina föräldrar arbetade för SKM som hade sitt huvudkontor i Uppsala och därför angavs detta som födelseort.


Idag nästan sju decennier senare befinner jag mig också utanför Sveriges gränser, strax utanför Bordeaux.

Större delen av dagen har tillbringats på cykelsadeln passerandes vinrankor i massor och en hel del ”Chateaun”.


Har hela dagen funderat på varför rosor planterats i början på varje rad med druvor. Det var inte någon form av uppvaktning på högtidsdagen utan en mera praktisk orsak.

Rosor har planterats under århundraden och anledningen till detta är inte bara estetiskt. Rosor och vinrankor är känsliga för samma sjukdomar. Det är lätt att upptäcka om en svampsjukdom finns på rosor och då kan behandling i vingårdarna påbörjas innan det är för sent. Ett annat skäl till att ha rosor bland vinrankorna är att de lockar insekter, som fungerar som rovdjur mot andra insekter, som är skadliga för vinstockarna.


Vädret i Frankrike är inte särskilt behagligt denna dag. Graderna når knappt över tio, motvinden är påslagen och det är allmänt ruggigt. Skönt att få komma inomhus och njuta av det som traktens vinodlare producerar.