tisdag 4 september 2018

Mysko ...

Ibland undrar jag själv om jag emellanåt är överdrivet kritisk och ibland felaktigt misstänksam. De senaste dagarna har ett flertal tidningar berättat om att en chokladdryck tagit slut på affärernas hyllor. Detta i sin har lett till efterlysningar och vittnesmål om mammor och pappor som inte kan servera sina telingar den populära chokladdrycken. Det sägs att pulvret nu också säljs på Blocket och naturligtvis till högre pris än normalt. 
Orsaken till bristen är enligt det tillverkande företaget att man installerat en ny tillverkningsmaskin. Dock har det varit inkörningsproblem, därav bristen. 

Nu till min misstänksamhet. Är allt detta "fake news" och/eller ett marknadsföringsknep. Pulvret tillhör ju knappast ett vardagligt och en absolut nödvändighet för människors tillvaro och folkhälsan men ändå ges det så mycket publicitet. Hade motsvarande utrymme köpts annonsvägen hade det sannolikt kostat multum. Är det skickliga marknadsförare som varit i farten eller är det journalister som låtit sig påverkas eller har tidningsredaktioner gjort bedömningen att detta tillfälliga stopp av utbudet har ett högt nyhetsvärde?

När jag nu står i begrepp att publicera dessa rader på bloggen slår det mig att jag plötsligt själv blir en länk som ger ytterligare näring och publicitet i frågan och detta till ännu mera glädje och "high fives" på det aktuella företaget eller reklambyrån de anlitar.