tisdag 12 april 2022

Klädbyte på gång …

 Idag dök klubbens nya tävlingsdress upp. En upphottad variant som nu ska bäras av alla i VSK-orientering. Färgerna är de sedvanliga röd-vit-svart.

Sedan jag gjorde tävlingsdebut i skogssporten för nästan 60 år sedan har det handlat om många varianter av olika utformning, material och färgsättning. Modet har växlat så också påtrycken. Vissa perioder har loggorna och reklamtexterna varit många men den senaste uppsättningen är reklamfri. 

Drar mig till minnes att i början handlade det mycket om grått-blått-grönt med dov/mörk karaktär ... lite militärlook av det hela. Men, efterhand dök nya kulörer upp och det blev lite djärvare färgval.




Flertalet gånger har jag varit delaktig vad gäller utformning och färgsättning. Ett beting som verkligen varit utmanande om inte ångestladdat. Uppfattningarna, synpunkterna, åsikterna och ståndpunkterna om hur den optimala tävlingsdräkten ska se ut uppgår som allra minst till tretton på dussinet. Alltså känner jag idag mycket ödmjukhet, tacksamhet och uppskattning till den/dem som påtar sig uppdraget att ta fram en ny utstyrsel.


Precis som med alla andra klädesplagg hittar man så småningom sin "ögonsten" - den där speciella tröjan eller byxan som bara känns så skön och passar som en smäck. Den sliter man gärna mycket och länge på även om den är ur tiden och för länge sedan lämnat klubbens aktuella garderob.


Själv föredrar jag tunna kortärmade nättröjor med v-form i halsen utan dragkedjor eller snörning av något slag. Därför tycks den nya varianten som dök upp idag kännas riktigt bra! (Jag har på heder och samvete inte kommit med den minsta lilla uppfattning, synpunkt, åsikt eller ståndpunkt under framtagningsfasen).