söndag 18 mars 2018

Stämma ...

Jag var med på mitt första förbundsmöte för orienteringen i början på 70-talet alltså snart för 50 år sedan. Konstaterar när jag på distans följer årets upplaga via livestreaming att frågeställningarna är ungefär desamma som exempelvis storleken på startavgifter och klassindelning. Inte alls konstigt för önskemål och behov förändras över tid och årsstämman blir då naturligtvis forumet för beslut.

Årets upplaga verkade vara en lugn tillställning. Lite diskussion då och då om lydelsen "ska" eller "bör". Inga högt upphissade ögonbryn och inga sega voteringar. Inga drastiska förändringar av något. De flesta av motionerna avslogs. Alla satt någorlunda stilla i båten.


Dock blev det ordförandeskifte. Vid rodret de närmaste två år blir det Inge Blomberg. En med mig jämnårig som jag samverkat med under många decennier. Ett bra val! 







Den egna motionen vad gäller tidpunkt för byte av tävlingsklass vann inte heller som väntat gehör. Listan av konsekvenser var allt för lång och svårhanterlig. Så även i fortsättningen får de flesta barn födda sent på året finna sig i att bli akterseglade. Kan konstatera att det är lätt att säga att hänsyn till barns utveckling och mognad ska beaktas men desto svårare att leva upp till.