fredag 6 april 2018

Inte så lätt ...

Hittade följande intressanta övning i en pärm från en ledarskapskurs jag deltog i för något decennium sedan. Temat var ”Värderingar och tankar som styr”. Ta del av nedanstående saga om en baron och hans gemål. 

Detta är berättelsen om en baron och en baronessa som bodde i en makalöst stor och mäktig borg. En dag sa baronen till baronessan; Jag ska besöka en bekant idag och kommer hem först sent i natt. Du får under inga förhållanden lämna borgen, gör du det hamnar du i extrema svårigheter.
Baronen red iväg på sin vita och ståtliga springare. Efter ett tag blev baronessan uttråkad, hon lämnade borgen och begav sig till sin älskares koja. Tiden gick och baronessan märkte att eftermiddagen blev sen. Hon ilade tillbaka till borgen och skulle just passera över fällbron när vakten uppenbarade sig med draget svärd. Stanna, skrek han. 
Baronen har sagt att om jag såg dig komma tillbaka in i borgen under dagen ska jag döda dig. Baronessan blev förskräckt, vände om och sprang tillbaka till älskarens koja. Du måste hjälpa mig skrek hon. Älskaren sa; tyvärr, hjälper jag dig blir jag dödad, du får ta hand om dig själv, försvinn! 
Baronessan tog sig tillbaka till borgen. En eka med en roddare fanns vid vallgravskanten. Snälla, sa baronessan, ro mig över den breda och djupa vallgraven så att jag kan smita in i borgen. Gärna det sa han men det kostar 1 00 guldmynt. Jag har inga pengar för tillfället men ro mig över så ordnar jag det. Jag är ledsen baronessan, först guldmynten sedan ror jag. 
Baronessan blev förtvivlad men sökte upp en väninna i närheten och berättade vad som hänt. Låna mig 1 00 guldmynt … fort … du får tillbaka dem imorgon. Nej det vågar jag inte då blir jag dödad svarade väninnan. 
Kvällsmörkret började lägga sig, det blev sent och baronessan desperat. Hon vände tillbaka till fällbron, såg inte någon vakt, och rusade över. Precis när hon kom in i borgporten steg vakten fram och stötte sitt svärd i henne. Hon dog omedelbart.

I sagan finns sex individer: 

• Baronen
• Baronessan
• Vakten
• Älskaren
• Väninnan
• Rorsmannen

Lista i tur och ordning vem du tycker är mest ansvarig för baronessans död till den som är minst ansvarig.