tisdag 2 april 2019

Skepsis ...

Jag blir allt mer skeptisk när jag nuförtiden läser och tar del av så kallade forskningsrapporter och studier. Tycker att det många gånger mer handlar om tyckanden och åsikter än om fakta och realiteter. Detta trots att den ansvarige är akademiker eller har avlagt examina på ett etablerat lärosäte.





Drar mig till minnes när jag själv för flera decennier sedan presenterade ett examensarbete och där jag manglades rejält av opponenterna. Hade jobbat mycket med att verkligen basera slutsatser och konstateranden på vad som framkommit i enkäter, intervjuer och allt vad det var. Försökte städa bort personliga övertygelser och uppfattningar.

Trots detta grannlaga arbete fick jag ändå en hel del påskrivet och man slog ner på saker som kategoriserades som "tveksamt". Är det något du vet, tror eller tycker, var en återkommande kommentar.

Uppsatsen godkändes och jag fick min examen men också mycket kunskap/lärdom/insikt den förmiddagen då jag tyckte att opponenterna var elaka om inte riktigt elaka. Oj, vad jag lärde mig mycket. Lärde mig att vara källkritisk, att vara försiktig med tolkningar av data, att vara medveten om det subjektiva osv.


Tycker att flertalet studier/undersökningar/utredningar utgår från någon form av grundtes eller grundantagande som man till varje pris vill få bekräftad. Detta genom exempelvis hårt vinklade frågor där svaren nästan är givna eller genom att inte ställa motfrågor eller följdfrågor. 

Det mest bedrägliga är dock de slutsatser och konklusioner som görs. Jag häpnar ibland över hur lättvindigt man fastslår det ena eller andra.


Har med intresse tagit del av Orienteringsförbundets studie vad gäller barns tävlande. Syftet har varit att skapa ett underlag för eventuella beslut om förändringar kring regelverk och andra styrmedel. Jag tycker att rapporten är ett bra exempel på hur man vill driva och förankra en åsikt/uppfattning. Upplever den mer som en partsinlaga än en objektiv undersökning.

Det må så vara men då ska man vara mycket försiktig med att använda dokumentet som ett beslutsunderlag.


Fejknyheter eller "fake news" är vanligt idag, en sorts bluff eller medveten spridning av desinformation. Tycker att många studier/forskningsrapporter/undersökningar också ska förses med varningsflagg eller varningsmärke med texten: Kan vara fake!