fredag 8 maj 2020

Tillit och misstro ...

Först trodde jag att jag hade hört fel när radionyheten kom. Dubbelkollade för säkerhets skull med en nyhetsflash i mobilen. Trippelkollade genom att läsa några tidningars webbupplagor. För att vara riktigt säker gjorde jag en kvadrupel, kollade alltså en fjärde gång i olika medier. Jo, det stämde och jag hade hört rätt!

Några storföretag sökte statligt permitteringsstöd samtidigt som man hade för avsikt att göra aktieutdelningar i miljardformat till sina ägare. Alltså ... man tänkte ta del av skattepengar från mig ... från dig ... från grannen ... från den dåligt betalda undersköterskan ... från alla andra och slussa dessa slantar till fickorna på de som hade aktier i företaget. 
Detta trots att regeringen, påhejade av oppositionen, några dagar tidigare med all tydlighet deklarerat: det ska vara glasklart för alla att man inte kan kombinera korttids­arbete med utdelningar!
Finansministern förtydligade det hela: får man pengar från skattebetalarna ska man inte kunna slussa det vidare rakt ut i fickorna på aktie­ägarna!

Man bara undrar ... lyssnade inte dessa VD:ar på vad som sas när krispaketet presenterades ... förstod man inte ... uppfattade man inte ... hajade man inte ... kopplade man inte ... insåg man inte situationens allvar? Jag vet inte, men någonstans har något falerat.

Nu agerade dock politikerna snabbt. Ett enigt finansutskott sa stopp och belägg. Chefen för Tillväxtverket kallades till riksdagen. Där fick hon klart för vad som gällde och ändrade snabbt myndighetens tidigare ställningstagande.
En stund senare kom ett meddelande från ett av storföretagen: vi respekterar Tillväxtverkets beslut och när de nu bedömer att bolag som betalat utdelning inte har rätt till stödet så drar vi till­baka vår ansökan.

Nu känner man tillit till regeringens tydliga och snabba agerande men tilliten till några storföretag har påtagligt minskat och misstron har ökat!