torsdag 31 mars 2022

Måluppvaktning …

Det är över 25 år sedan jag slutade som förbundskapten för orienteringslandslaget. Därför var det med viss förvåning jag mötte journalist och fotograf från lokaltidningen vid målgången på tävlingen i söndags. De ville ha kommentarer från och foto på en före detta landslagsledare. Nuförtiden blir det inte så många liknande "uppvaktningar", därav min häpnad.



Det blev några minuters samtal men inte så mycket om landslag och elitidrott utan mer om skogssportens förträfflighet och utsökthet. Passade också på att uppriktigt berömma arrangörsklubben Stångenäs AIS för arrangemanget. De levererade verkligen en toppentävling med fin inramning. Dock har man svårt att locka de stora deltagarmassorna, tävlingar på Bohuskusten känns förmodligen lite avlägsna för exempelvis göteborgare.

Kommande helg väntar ytterligare två tävlingar i Bohuslän. Detta i de mäktiga bergen nordost om Hogdal strax utanför Strömstad. VM i orientering avverkades där 2016. Det blir också ett tillfälle att återse trakterna där mina "förfäder" levde. Den enda kopplingen jag numera har till nejden är efternamnet och en ålderstigen faster.