lördag 25 november 2023

Svart fredag …

Det kan väl knappast ha undgått någon att det var Black Friday igår. Den infaller ju alltid den fjärde fredagen i november. Vi har med råge anammat USA:s viktigaste rea- och shoppingdag som börjar dagen efter en annan urgammal amerikansk tradition, Thanksgiving.

Mejlboxen, tidningsannonserna och brevlådans reklamblad har översvämmats av erbjudanden och påbud. Det finns knappast någon affärskedja, närbutik eller verksamhet som inte hänger med i draget. 

Själv gjorde jag inga inköp under gårdagen. Det beror inte på någon avoghet mot att skaffa nya prylar utan mer av att trängsel och köer inte är någon höjdare samt att jag inte är övertygad om att det egentligen är så billigt och förmånligt. 


Istället blev det ett annat evenemang som var "nattöppet", "becksvart", "förmånligt" och "eftertraktat": 




Vi drog till vägs ände i Hjärtumsskogen. Bilen parkerades i närheten av sjön Lille Väktor och så återstod en 500 meter lång vandring in till OK Gipens klubbtorp Delsbo. Där var det klappat och klart för Lilla Edet-klubbens natt-KM i orientering.




Bergen runt Väktorsjöarna är både höga och vresiga, ett riktigt vildmarksområde utan åker- eller ängsmark. Med andra ord riktigt tufft och utmanande! Det var förutsättningarna inför stundande lopp i nattmörkret där kvicksilvret precis låg under nollgränsen. Det var stjärnklart, månen var nästan full och luften krispig ... magiskt på något sätt.




Arrangören och arrangemangets allt-i-allo Urban L. hade lagt som jag tycker bra nattbanor i den tuffa terrängen. En fin växling mellan stig- och vägstråk samt passager genom storskogens mo och moras med kontroller av karaktären svåra. Kuperingen var riklig vilket nedanstående höjddiagram från min GPS-rutt visar. 




Förra året avgjordes ett natt-KM med samma utgångspunkt. Jag skrev då i bloggen:  


Urban Larsson förtjänar verkligen ett stort tack för initiativet, alla förberedelser och genomförandet. I ärlighetens namn ska sägas att jag under mitt långa orienterarliv aldrig trodde att jag någonsin skulle springa nattorientering i dessa skogar men nu är det gjort! 


Känslan efter gårdagen är precis densamma som för ett år sedan. Nu har jag sprungit nattorientering två gånger i dessa skogar!