onsdag 8 februari 2017

Bleke eller vind ...


Alice: Jag undrar om du skulle vilja tala om för mig vilken väg jag ska gå nu?
Katten: Det beror rätt mycket på vart du ska.
Alice: Det gör detsamma.
Katten: Då gör det detsamma åt vilket håll du går!

Dessa sedelärande rader från sagan "Alice i underlandet"  används ofta när frågor om mål och inriktningar tas upp i olika sammanhang. Väljer att svara på ett likartat sätt på frågan från en bloggläsare. Denne läste gårdagens inlägg om ett årsmöte som jag karaktäriserade som "bleke". Frågan var om jag jag tyckte det var bra eller dåligt om ett årsmöte var "bleke" eller "storm". Det beror rätt mycket på vart man ska, blir mitt svar.

Vill man länsa eller kryssa på segelturen så är det ett helvete när det är bleke. Men vill man bara ligga stilla, inte förta sig, guppa lite lätt, slappa, ha det lugnt och skönt så är det perfekt med bleke.

Samma sak med ett årsmöte och en klubbverksamhet. Vill man och nöjer man sig med lugna puckar och status quo så är det bara så bra med bleke. Men vill man ha lite fart, spänning, rörelse och saker som händer då krävs vind och blåst!