tisdag 18 januari 2022

Galakoll …



Igår kväll tillbringades två och en halv timme för att kolla av Idrottsgalan på TV. Så har den tredje måndagen i januari förflutit i många år. När jag yrkesarbetade var jag på plats i Globen som arenan tidigare hette. De senaste tio åren har det handlat om (pensionärs)soffan.

När kandidaterna nomineras i november brukar jag genast pricka av vilka jag tror på som vinnare i respektive kategori. Nedanstående lista presenterades där jag med fet stil markerade mina favoriter för tre månader sedan.



Årets kvinnliga idrottare

Tove Alexandersson – orientering/skidalpinism

Anna Beck - paracykel

Isabelle Haak - volleyboll

Sandra Näslund – skicross.


Årets manliga idrottare

Armand Duplantis – friidrott, stavhopp

Peder Fredricson – ridsport, hoppning

Daniel Ståhl – friidrott, diskus

Nils van der Poel – skridsko


Årets prestation

Hopplandslaget – ridsport

Anna Nordqvist – golf

Sarah Sjöström – simning

Nils van der Poel – skridsko


Årets lag

Fredrik Bergström och Anton Dahlberg– segling

Damlandslaget – fotboll

Maja Dahlqvist och Jonna Sundling – längdskidor

Hopplandslaget – ridsport


Årets nykomling

Oliwer Magnusson – freeskiing

Maja Stark – golf

Ebba Årsjö – alpint (parasport)

Maja Åskag – friidrott


Årets ledare

Henrik Ankarcrona – ridsport, hoppning

Peter Gerhardsson – fotboll

Vésteinn Hafsteinsson – friidrott

Johannes Lukas – skidskytte


Det blev bara två av sex rätt. Uppenbarligen har fingertoppskänslan inte varit träffsäker detta år eller så är det bara att konstatera att juryn och jag har tänkt olika.

Det som dock stör är kategorin "Årets lag". Har i alla år tyckt att priset ska vara förbehållet lagidrotter typ fotboll, ishockey, handboll, volley osv. Kanske också stafettlag samt dubbel i pingis, tennis och liknande. Men lagtävlingar där man slår samman och räknar individuella lopp eller prestationer är mycket tveksamt. Därför fanns det i min värld tre kandidater till priset i år; damlandslaget i fotboll, Fredrik Bergström och Anton Dahlberg i segling samt Maja Dahlqvist och Jonna Sundling i längdskidor. Ingen av dessa vann. Det blev ridsportens hopplandslag. 


Årets upplaga av Idrottsgalan var en ganska så slätstruken tillställning. Det där lilla extra och energihöjande fanns inte. Talen eller kommentarerna från olika representanter blev sega. Tycker också att Nils van der Poel fick väldigt liten uppmärksamhet. 


Även detta år fick den kära skogssporten uppmärksamhet tack vare Tove Alexandersson. Hon var helt ohotad i kategorin "Årets kvinnliga idrottare" - kul och mycket välförtjänt!