lördag 22 januari 2022

Soppkock …

Idag föll det på min lott att fixa till blåbärssoppa. Detta för de som deltog i den sedvanliga lördagslöpningen. De senaste åren har det blivit en hel del beredning av blåbär då jag drabbats av någon form av plockarhybris. Det brukar bli sylt och pajer dock inte soppa. 

Dagens kok var enkelt då jag använde mig av Ekströms pulvervariant. Gjorde några avsteg från receptet genom att minska något på vattenmängden, det blir mustigare då! Säkrade också att drycken inte var kokhet när den serverades.

Ett 15-tal löpsugna dök upp som alla såg till att undvika trängsel och närkontakt i dessa smittotider.




Själv fick jag avstå löpturen. Det svider och smärtar inte så mycket. Att springa utan att ha ett antal orienteringskontroller i sikte känns lite mediokert, slätstruket och andefattigt.

När gänget drog iväg roade jag mig i min ensamhet med att lyssna på "omvärlden" via airpodsen.


Nyheterna rapporterade från stora demonstrationer med människor som kände sig kränkta, överkörda och förbisedda. Många hade samlats med plakat på Norrmalmstorg i Stockholm för att visa sitt missnöje. Demonstranterna tände även bengaler. "Nej till vaccinpass” och "Rör inte våra barn” stod det bland annat på demonstranternas skyltar. Samtidigt hade flera vaccinmottagningar fått stänga på grund av demonstrationerna. 

Har väldigt svårt att förstå organisationen ”Frihetsrörelsen” och deras förbittrade och indignerade attityd. Det kan kanske bero på att jag växte upp med ständiga vaccinationer under barnaåren på södra halvklotet. Många var de tropiska sjukdomar som vaccinerna satte stopp för. Det är många, många som också skyddades från polio, smittkoppor, mässling, stelkramp, difteri och kikhosta. 

På mina fiktiva demonstrationsplakat står det därför "Vaccinera dig av hänsyn till andra" och "Skydda dina barn"!