onsdag 25 maj 2022

Ba(r)nvakt…

Under gårdagskvällens kyliga och regniga förhållanden genomfördes den avslutande tävlingen i kretsens ungdomsserie. Funktionärerna var många men det gällde inte deltagarskaran. Under våren har det varit påtagligt att pandemistoppet menligt påverkat ungdomsrekryteringen. Det märktes också under den sista deltävlingen.




Själv var jag utplacerad mellan några kontroller med orange väst påtagen för att kunna hjälpa/bistå/uppmuntra kids som kommit på villovägar eller kände sig osäkra. Det var inte första gången jag haft en dylik uppgift. Numera har jag frångått det pedagogiska anslaget som att ställa frågor av karaktären vilka-terrängpunkter-har-du-nyss-passerat eller när-var-det-senast-du-visste-precis-var-du-var. Övergav detta förhållningssätt för några år sedan då jag fick svaret: jag-skiter-i-vad-jag-passerat ... jag-vill-veta-var-jag-är! Det är inte alltid lätt och tacksamt att hjälpa och bistå!