lördag 14 maj 2022

Bemärkelsedag …



På dagen för 72 år sedan föddes jag strax före tolv på Betaniasjukhuset i Dundee, Sydafrika. Det var en svensk missionär som byggde anläggningen under 1930-talet och där har många missionärsbarn sett dagens ljus.

I mitt pass står dock att jag är född i Uppsala. Här har den svenska byråkratin inte hängt med. Mina föräldrar arbetade för SKM som hade sitt huvudkontor i Uppsala och därför angavs detta som födelseort.


Under mina första skolår gick jag på en engelsk/tysk internatskola i en ort som hette Harburg. Där var det ordning och reda som gällde. Har i starkt minne att det bästa med en födelsedag var att man då slapp att äta gröt till frukost. Vete- och majsblandningen var ingen höjdare men den var förmodligen nyttig och Frau Irmgaard kollade med sin örnblick att alla elever slickade i dig sörjan.


Gröttvånget ledde inte till några bestående men så även dagen idag inleddes med en stor tallrik gröt. Dock var den tillredd av havregryn och rejält med blåbär, russin och honung som toppning.