söndag 24 september 2023

DM-topp …

Årets sista DM-tävling avverkades idag och det handlade om långdistans i kuperad terräng strax norr om Borås. Härligt höstväder med solsken och krispig luft. Gunilla vann och likaså äldsta barnbarnet, själv fick jag nöja mig med en bronsplats.


Förra året vann jag en tävling jag inte hade en aning om att jag deltog i. Visst visste jag att det fanns en serietävling som hette "Västgötatoppen" men hade alltid trott att den enbart rörde ungdomsklasserna. 

Men det fanns också en "mästarvariant" för alla övriga tävlingsklasser. Konceptet bygger på det sammanlagda resultatet från de fyra DM-disciplinerna sprint, lång, medel och natt. 




I år kände jag till tävlingen men har inte så mycket reflekterat över resultaten tidigare under säsongen.. Blev dock påmind innan start av äldsta barnbarnet om vad som gällde: du får inte bryta eller stämpla fel och du måste placera dig på den övre halvan av startfältet om du ska ta hem segern i år igen.




Jag har under året deltagit i de fyra tävlingarna med placeringarna: 1, 1, 1 och 3 och det räckte för att toppa H70-klassen även i år. Nu var jag inte ensam om detta från Vänersborgs SK, Gunilla vann D70 och Liam H18.

Belöningen blev ett diplom och en bärkasse fylld med matvaror. Ett pris helt i min smak. Har tillräckligt med verktyg, skålar, tischor med reklamtryck och buffar med företagsloggor. 

I min ålder vill man inte heller ha saker med handtag på eftersom de bara skapar arbete. Alltså ... bra utdelning till hushållet denna helg!