onsdag 20 september 2023

Två löp …

Två orienteringar med en natt emellan. Under sen gårdagseftermiddag åkte jag tillsammans med barnbarn #2 till Trollhättan i ösregnet. Där väntade TSOK:s arrangemang i terrängen runt Slätthultsgården. Vi noterade att nu börjar mörkret smyga sig på och detta tidigt i jämförelse med bara en-två veckor sedan. På väg hem regnade det ännu mer och frågan var om det skulle pågå natten igenom. 




När vi vaknade denna morgon var det grått och vått utomhus men inget regn. Det bådade gott inför dagens veteranlöp i Främmestad. Där väntade flack och detaljrik som var sönderskuren av åkermark. Kul banor tyckte de knappt 80 startande.

Det blev ingen längre fikastund och inget eftersnack. Gunilla hade bråttom hem för en bridgeaktivitet. Nu handlade det inte om spel utan om klubbens årsmöte där ett folkligt "uppror" var att vänta. 

Själv har jag aldrig roats av kortspelet och med utifrånperspektivet påslaget gapar jag av förvåning och ruskar på huvudet när jag får ta del av "stridigheterna". Men så är det från och till i föreningslivet. Olika intressen, maktkamper och viljeinriktningar drabbar samman. Minns tillbaka på tiden när jag lönearbetade. Det var inte bara en gång jag fick ta itu med motsättningar och osämja inom olika idrottsförbund.


Förhoppningsvis löser det hela sig så att man kan fokusera på det som är kärnaktiviteten; att spela bridge! Oj så viktigt det är att klargöra och ställa frågorna:


• Varför och för vem finns vi till?


• Vad är det som berättigar vår existens?


• Vad vill vi vara?