tisdag 12 september 2023

På snakketoppen …

I duschen efter helgens veterantävlingar avhandlades en hel del. Överhörde några samtal när jag inte själv deltog. På "snakketoppen" utkristalliserade sig två ämnen: Sverigelistan samt startavgifterna på 25-mannahelgen. 

Vad gäller det förstnämnda har jag inte så mycket synpunkter. Följer inte förändringar men blir emellanåt uppdaterad av barnbarnen. Sverigelistan är utifrån mitt perspektiv av karaktären kuriosa, alltså något som existerar men som inte egentligen har någon funktion. Har alltså inga synpunkter på poängberäkningssystem etc men av samtalen jag överhörde finns det andra som är väldigt engagerade och då antingen upprymda eller förtretade.


Mera intressant är startavgifterna på 25-manna. Har inte någon större koll på detta och hur det har varit genom åren. Många siffror och nivåer snurrade i luften, till slut var det svårt att veta vad som gällde. Så under dagen har jag kollat upp och ser följande:






Arrangörerna har fått dispens/tillstånd att ta ut en hög avgift i jämförelse med de nivåer som gäller på de flesta tävlingarna. Några tycker det är hutlöst mycket, andra menade att det är så mycket extraordinära kostnader som arrangörerna har och därför är det acceptabelt. 

Utan att ha borrat djupare eller vägt för- och nackdelar konstaterar jag att det är "marknaden" som väljer. Uppenbarligen är arrangemanget attraktivt för landets orienteringsklubbar, stafetten är unik och speciell!

Dock är betänksamheten något större vad gäller dagen-efter-tävlingen 25-mannamedeln. Nästan en 100-procentig höjning i jämförelse med standardnivån. Har i många år deltagit i den och erfarenheten är helt OK men knappast mer, ett ganska så mediokert arrangemang. 

Generellt ser jag och tycker att man inte ska smälla på och höja för mycket. Det gagnar inte orienteringssporten och är egentligen "inflationsdrivande". Funderingar kommer genast: kanske ska vi höja avgiften på våra egna arrangemang nästa år. Tanken kittlar men den är inte god!