fredag 29 september 2023

Arto i minne ..

Imorgon väntar en tävling i terrängen under Älvsborgsbron i Göteborg:



Som framgår i sista stycket har området en särskild koppling till Arto Rautiainen. Jag mötte Arto tidigt i hans liv i Lilla Edet. Han deltog i en av min dåvarande klubb OK Gipens nybörjarkurs. Jag var hans gympalärare i skolan. Han var en av mina adepter i ungdomsgruppen jag ledde under flera år. När jag så småningom blev förbundskapten var han landslagsmogen och i VM-laget 1993 fanns han med i truppen. 




Några av hans meriter:


- Svensk juniormästare i stafett 1985 (Anders Johansson, Anders Järvelä, Arto Rautiainen).

- Svensk juniormästare i långdistans 1987.

- Svensk juniormästare i nattorientering 1988.

- Militär världsmästare (CISM) 1988.

- Nordisk juniormästare i stafett 1988 (Klas Karlsson, Per Ek, Peter Jacobsson, Arto Rautiainen).

- Studentvärldsmästare i stafett (Akademiska VM)1990.

- SM-guld 1991 klassisk distans

- SM-guld 1993 kortdistans

- Bronsplacering i stafett i öppna nordiska mästerskapen, 1992

- Silver stafettvärldcupen 1994

- Bronsplacering 1998 SM långdistans

- Svensk landslagsman 1992-1994, 1997-1998


Så imorgon när vi tävlar i samma område som Champs Meeting 2007 kommer Arto finnas med i tankarna.