fredag 13 oktober 2023

Hua …

Många är människorna i Sverige som ställer upp och jobbar ideellt i olika sammanhang. Insatserna varierar naturligtvis. Vissa har mycket tid till förfogande medan andra, exempelvis barnföräldrar, har begränsade möjligheter.  Trots den stora mängden av frivilligarbete vittnar de flesta organisationer/föreningar/sammanslutningar om bristen på ledare/volontärer och inte minst hur svårt det är med nyrekrytering. Många företrädare hävdar också att det blir allt svårare och svårare att dels skaffa men också behålla nya frivilliga.


Av en händelse har jag fått inblick och insyn i en ideell organisation. En inblick som fick mig att lyfta på ögonbrynen och kanske blev det också ett haksläpp.

Det som orsakade min förvåning var önskemålen/kraven/villkoren som ställdes på presumtiva volontärer. Det handlade om ett regelrätt avtal/kontrakt med följande premisser:


- Tre dagars introduktionsutbildning

- Arbetsinsats/tjänstgöring tre gånger varje månad under minst ett år. I detta låg också ett krav att ett pass måste vara förlagt till jul, nyår, påsk eller midsommar. Varje pass handlar om tre timmars insats exklusive förberedelser och efterarbete samt resa till och från förrättningsplatsen.

- Sex utvärderingstillfällen årligen.

- Ett utvecklingssamtal årligen med gruppledare.


Grovt räknat förbinder man sig att ställa upp 45 tillfällen/dagar per år. Det utgår ingen kostnadsersättning för exempelvis resor eller andra utgifter som krävs för att kunna fullfölja uppdraget.


Det man får tillbaka som volontär beskrivs med begrepp som exempelvis: ... "personlig utveckling" ... "man hjälper/stöttar/utvecklar andra" ... "man finns med i ett sammanhang".




Det som fick mig att höja på ögonbrynen och tappa hakan var karaktären av "kravställande". Jag tror inte på den formen och det förhållningssättet. Jag tror att man måste ha en betydligt mera ödmjukt synsätt. Man kan inte "plikta" människor så länge det inte handlar om ekonomisk ersättning. Tillvägagångssättet alstrar definitivt inte viljekraft och lust. Mig lockar det inte även om verksamheten för organisationen i fråga är behjärtansvärd och betydelsefull.


Jag blev skrämd!