söndag 7 april 2024

Grå lördag …

Grått, fuktigt och kyligt kännetecknade lördagen ... samt inställd orientering i Tibro! 

Gunilla och svägerska drog söderut för att hälsa på åldrig mor. Jag fick uppdraget att inköpa ett nytt strykjärn till hushållet med uppmaningen: köp inte ett med en massa finesser! Jag upplyste om att strykjärn i massivt järn som värms på spishällen inte längre finns till försäljning och fick som replik en djup suck och rullande ögon.


Valde att cykla till köpcentrat någon mil hemifrån men var tveksam om det skulle vara möjligt att ta sig över svallis och genom snödrivor. Det gick och det blev efter omständigheterna en skön tur bland annat genom skogen där SM-stafetten avgjordes för över ett decennium sedan. Konstaterade att några då täta granplanteringar vuxit till sig och blivit ståtliga högväxande träd. Dock var det mycket och bitvis djup snö i terrängen.


Jag var inte ensam om att ta mig till köpcentrat denna lördag. Den enorma parkeringen var minst sagt välfylld. Välfylld var också kön när jag skulle betala strykjärnet ... det blev ett utan-en-massa-finesser!




På hemvägen började det duggregna och förhoppningar väcktes om att snön nu försvinner.  Dock fanns det ingen lust att under sen eftermiddag dra ut på en löptur. Det blev istället gymmets löpband under 45 minuter som substitut för den inställda orienteringen. Ställde in olika parametrar både vad gällde löpfart som kupering. Detta så att det liknade förutsättningarna i Tibroterrängen och på videoskärmen rullade naturligtvis en framfart i snöfri skog!


Kvällen avslutades med två härliga timmar i TV-soffan för att kolla in ABBA-jubiléet. Igår var det 50 år sedan de vann melodifestivalen med ”Waterloo”. Sedan dess har jag som många andra levt med ABBA och regelbundet lyssnar jag på en spellista med en eller flera av deras låtar.  Har tre favoriter som avnjuts mer än andra:


- Does Your Mother Know

- Chiquitita

- The Winner Takes It All