fredag 12 maj 2017

Skogskarlsträff ...

För många år sedan, 1977, blev jag invald i Bohusläns Skogskarlars klubb. Sedan dess har jag varit medlem fast bara sporadiskt kunnat delta vid träffar och sammankomster av olika skäl. Oftast har jag varit iväg på arbete eller resor.


Men igår kväll gavs tillfälle i samband med vårträffen i Lyckorna-Anfasteröd. Flera av karlarna träffar jag varje helg på OL-tävlingar men det var speciellt kul att möta gamla bekantingar som inte setts på länge. Det var mycket kommer-du-ihåg och jag-drar-mig-till-minnes. 


På programmet stod inledningsvis en skogsvandring där vi under sakkunnig ledning fick en intressant genomgång och synade olika trädbestånd. Särskilt intressant att få höra och och lära om hur eken planteras, vårdas och drivs upp.
Efter halvannan timma vankades räkmacka på Golfrestaurangen och naturligtvis fortsatt eftersnack. En kul kväll!

Lite om SKK: Skogskarlarnas Klubb, bildades den 15 december 1930 vid Erstaviksskogen utanför Stockholm, på initiativ av Lorentz Göransson, Ernst Killander och Torsten Tegnér.
Skogskarlarnas klubb har betecknats som en "orden" med allt vad det innebär av slutenhet. Uppenbarligen har stiftarna personligen varit influerade av seder och bruk i någon orden och känt en lust att med en viss parodisk inriktning föra över dem till en skoglig kamratorden. Någonstans i regelverket står det: "Höga krav skall ställas på den som upptas i skogskarlarnas led. Ingen kan själv begära inträde. Det är karlarna själva som föreslår och beslutar. Inte bara fina prestationer räcker. Medlemskap i SKK ska utgöra höjdpunkten i en framgångsrik karriär i skogen". Antalet SKK-klubbar i Norden är för närvarande 47, varav 24 i Sverige.