torsdag 29 juni 2017

Släktbesök ...

En heldag i Göteborg med släkten i fokus. Det handlade dels om dem som avlidit alltså besök på fyra begravningsplatser men också ett härligt möte med en farbror och faster.
Förr eller senare står många inför ett dilemma. Hur länge ska gravar vårdas och skötas om och särskilt då när det exempelvis handlar om föräldrars mostrar, fastrar osv och där det inte finns någon som längre har en koppling eller nära släktband. Hur länge ska gravar prydas och underhållas när ingen längre gör besök? Ja, det fanns lite att fundera på när ogräs rycktes bort och gravar krattades.


Det finns människor som har betytt mycket genom åren men några har betytt särskilt mycket. En sådan är min farbror Åke. Han introducerade mig i orienteringssporten för över 50 år sedan. Hans entusiasm, engagemang och stöttning fick mig att brinna för skogssporten. Jag är honom så evigt tacksam. 


Wow, så mycket orienteringen har gett mig och format mitt liv. Ett "arv" som senare förts vidare till barn och barnbarn så det är flera som kan skänka en tacksamhetens tanke till Åke. Av hälsoskäl är han inte längre aktiv men följer allt som händer och har järnkoll på Hogedalarnas prestationer.
Det blev en härlig eftermiddag runt fikabordet med mycket nostalgi, skratt och minnen och vi var rörande eniga om att orientering är mer än idrott, det är ett sätt att leva!