tisdag 28 januari 2020

Så härligt ...

Det blev en höjdarkväll framför TV:n med fokus på idrottsgalan. När jag var yrkesaktiv var jag många gånger på plats i Globen. Åren därefter har jag inte längtat tillbaka. Det är betydligt bekvämare att sitta hemma och kolla in showen. Men igår hade jag gärna varit där för att på plats få hylla Tove Alexandersson. Hon fullständigt dominerade tillställningen och fick ta emot alla välförtjänta belöningar. Det var stort för henne och för skogssporten!
Nu tror jag inte att det plötsligt blir så många nya orienterare som effekt på uppmärksamheten. Tävlingsorientering är en tuff idrottsgren som kräver ett alldeles speciellt psyke och en attityd som andas mycket uthållighet och kämpa. Dock blir det många andra bonuseffekter som orienteringssporten kommer att ha nytta av.

Tove är naturligtvis superglad men även hennes klubb, Stora Tuna, är självklart oerhört lyckliga. Deras genom åren gedigna arbete och målinriktade har skapat miljön där både bredd och motion förenas. Tror inte det varit så mycket "usch" och "nej" och "fy" på årsmötena när elitsatsningar och relaterade verksamheter diskuterats och behandlats.
Så viktigt det är att skapa breda idrottsmiljöer där olika kategorier och ambitionsnivåer tränar och tävlar tillsammans. Det är i sådana miljöer en superstjärna som Tove fostras, präglas och utvecklas. Så grattis också till Dalaklubben!