fredag 13 januari 2023

Jo, så var det …

Hittade ett skrynkligt kvitto på Kr 4695:- i en mapp som av någon anledning inte förpassats till papperskorgen. Upptäckte då att det snart är över ett decennium sedan jag köpte min första ipad. Minns att jag gick och suktade länge innan den kom till Sverige och jag kunde hämta den på Apples butik vid Sergels torg i Stockholm.

Hade redan en iphone och en ipod touch men bildskärmarna var så små. Skulle bara bli så härligt med en stor skärm som också kunde vara ett arbetsredskap. Dock konkurrerade den inte då med en vanlig dator och tillgången på olika lämpliga och bra applikationer/appar var litet. Men ... anade redan då att det bara var en tidsfråga innan den skulle vara ett jämställt alternativ.


På min arbetsplats rådde då ett kompakt Apple-motstånd och jag skulle säga också förakt. Det var bara PC-miljö som gällde. Man fick smyga med sin privat inköpta iphone som även användes i tjänsten. Man fick absolut inte koppla mejlfunktionen till den av en massa mer eller mindre obegripliga skäl. Men jag var inte ensam, det fanns som tur var gelikar. Vi höll ihop och stöttade varandra.



Drar mig till minnes ett ledningsgruppsmöte på högsta nivå något år senare. På agendan stod framtida hjälpmedel och redskap. Jag presenterade och visade upp min "padda" och dess möjligheter och föreslag ett testprojekt. OMG så mycket skit jag fick för det. IT-avdelningen var som skogstokiga. En replik minns jag: vi ska arbeta inte leka!


Det följde en tid med många "nej", "inte för oss", "bara en dagslända" osv. Under tiden växlade jag upp till uppgraderade och utvecklade paddor och appar som användes i det vardagliga arbetet. Det var enkelt, flexibelt, effektivt och produktivt! 


Tänk vilka minnen ett gammalt kvitto kan framkalla ... och kan man tänka sig vilka märkliga attityder, ståndpunkter och inställningar som fanns i toppen på Sveriges största folkrörelse för bara ett tiotal år sedan!?!