tisdag 17 januari 2023

Galakoll …



Igår kväll tillbringades ett antal timmar för att kolla av Idrottsgalan på TV. Så har den tredje måndagen i januari förflutit i många år. När jag yrkesarbetade var jag på plats i Globen som arenan tidigare hette. Det senaste decenniet har det handlat om (pensionärs)soffan.

När kandidaterna nomineras i november brukar jag genast pricka av vilka jag tror på som vinnare i respektive kategori. Nedanstående lista presenterades där jag med fet stil markerade mina favoriter för omkring två månader sedan.


- Årets kvinnliga idrottare

Sara Hector, alpint

Sandra Näslund, skicross

Sarah Sjöström, simning

Jonna Sundling, längdskidor


- Årets manlige idrottare

Armand Duplantis, friidrott

Henrik von Eckermann, ridsport

Nils van der Poel, skridsko

Walter Wallberg, puckelpist


- Årets prestation

Armand Duplantis, friidrott

Marcus Ericsson, bilsport

Nils van der Poel, skridskor

Ebba Årsjö, alpin paraskidåkning


- Årets lag

Damstafettlaget, skidskytte

Lag Edin, curling

Mattias Falck och Kristian Karlsson, bordtennis

Herrlandslaget, handboll.


- Årets nykomling

Carl Bengtström, friidrott, 

Linn Grant, golf, 

Jonathan Hellvig och David Åhman, beachvolleyboll,

Frida Westman, backhoppning


- Årets ledare

Henrik Ankarcrona, ridsport

Rasmus Jonsson och Anders Kristiansson, beachvolleyboll

Johannes Lukas, skidskytte

Johan Röjler, skridsko


Det blev bara två rätt. Uppenbarligen har fingertoppskänslan inte varit träffsäker detta år eller så är det bara att konstatera att juryn och jag har tänkt olika. Blev faktiskt något förvånad över att Sarah Sjöström blev vinnare i kategorin "Årets kvinnliga". Var helt övertygad om att OS-guld vägde tyngre.


Årets upplaga av Idrottsgalan var något gäspig och utdragen. Det där lilla extra och energihöjande fanns inte. Producenterna bör nog till kommande år klippa bort alla långrandiga presentationer och de trista intervjuerna med Riksidrottens potentater. 


Men ... det var verkligen kul att Nils van der Poel blev så rikligen belönad - mycket välförtjänt och pricken över i:et var Jerringpriset!