måndag 3 juli 2023

Upphittad …

I många många år har en modell, en påhittad bild, använts för att beskriva/förklara/tydliggöra kurvbilden på kartor. Jag har själv använt figuren i några av de häften/böcker jag skrivit och sammanställt genom åren.



Nu äntligen har jag, efter många decenniers letande och sökande, hittat det sluttande berget; det finns i verkligheten!
Vid gårdagens busstur på Lofoten dök plötsligt berget/kullen/höjden upp och naturligtvis kunde jag inte låta bli att fota.
Genom åren har jag många gånger fått frågan om det illustrativa berget finns i verkligheten ... nej, nej det är bara ett exempel, en förklarande och beskrivande skiss! 
Från och med igår är svaret givet : jajamän!!!



Nu återstår att se om andra fiktiva modeller som använts i litteraturen finns i verkligheten någonstans på jorden.