måndag 27 april 2020

Kartfix ...



Under gårdagen fuskade jag några timmar som kartritare. En syssla som jag då och då kastar mig över. Ibland krävs det mindre justeringar och revideringar när orienteringskartor behöver lite uppdatering. Det är ungefär så långt kompetensen men framförallt lusten sträcker sig. Trots att jag älskar att vara ute i naturen och speciellt när det sammanfaller med något orienteringsrelaterat triggar inte kartritning igång lustkänslor. Det beror kanske på att det är ett "pilljobb" eller så handlar det om att man måste ha tålamod - det har aldrig varit min starka sida!

Jag både beundrar och avundas kartritare, de är inte så många, för deras skicklighet och förmåga att uthärda timmar av ensamhet, koncentration och ett ständigt krav på "beslutsfattande". 


Förutom rekognosceringsjobbet i skogen krävs också timmar framför datorn när allt sammanställs till en digital enhet. Man märker orutinen när man ger sig i kast med applikationen OCAD - en programvara som i stort sett har monopol i hela orienteringsvärlden. Det är ett windowsbaserat program och som mac-människa sedan drygt fyrtio år har det alltid varit utmaning att sätta sig framför en "pc". Men det går!

Överhuvudtaget är och har orienteringssporten fortfarande sin absoluta hemvist i windowsvärlden trots att Apple har blivit så stora. Det finns förhållandevis mycket få applikationer och programvaror för en mac-entusiast.


Väl hemma och några kvällstimmar senare är uppdateringen klar. Nu ska underlaget duga så där för en kommande träningsaktivitet i den egna klubbens regi!