tisdag 19 juli 2022

Kanalkoll …

När ögonen slogs upp på måndagsmorgonen på ett B&B i utkanten av Söderköping väntade en dag med Göta kanal i fokus. Detta ett av Sveriges största byggnadsverk har alltid varit fascinerade. Det passade också bra att denna dag visa/bevisa att man-kan-faktiskt-göra-något-annat-än-orientering!


Genom åren har det blivit ett och annat besök på västgötadelen av kanalen men aldrig längs med avsnittet mellan Vättern och österhavet. Kanalen i sig är ett intressant byggnadsverk som idag lockar massor av besökande. Dock var det knappast det som var bevekelsegrunden när det fattades ett beslut om att bygga denna farled för två sekel sedan. Just detta har jag alltid funderat över. Vilka var tankarna, analyserna och beräkningarna som ledde fram till denna enorma satsning/investering.


Historieboken berättar att biskop Hans Brask var den förste som 1525 föreslog en kanal som skulle förbinda Vättern med Vänern och därmed skapa en direkt förbindelse mellan Östersjön och Kattegatt. Detta för att slippa Öresundstullen och besvär med tyska Hansan. Den avgörande personen och pådrivaren var Baltzar von Platen. År 1801 invaldes han i styrelsen för Trollhätte kanal och med tiden utvecklades tanken på en samfärdsled mellan Vänern, Vättern och Östersjön. Efter att ha studerat de för kanalen aktuella stråken presenterade han sina tankar 1806 i skriften "Afhandling om canaler genom Sverige". Planerna fick stöd av Gustav IV Adolf, som i februari 1808 beslöt att "i hela dess vidd företaga och fullborda det riksgagneliga ärendet". Den 12 april 1810 fick så Baltzar von Platen tillstånd att bygga kanalen.


Kanalen fick över tid aldrig den betydelse för landet och transportväsendet som från början var tänkt. Det gick inte att efter hand konkurrera med automobiler, bussar, lastbilar och järnvägar.




Nåväl, igår kollades delar av kanalen in från cykelsadeln. En lärorik och givande tur där vi också kunde spana in flera slussprocedurer när det semestrande båtfolket kämpade med tampar och fendrar. Vi fick också en blick på "Diana" som många gånger skådats vid Brinkebergskulles sluss på hemmaplan. 


Under eftermiddagen fortsatte resan till Stockholm där ytterligare några dagar präglade av man-kan-faktiskt-göra-något-annat-än-orientering ska avverkas tillsammans med syster tillika svägerska.