tisdag 25 april 2023

Härligt möte …

Efter förmiddagens simlängder och avslappning i bubblet satt jag i Vattenpalatsets omklädningsrum och pustade ut. Plötsligt dök en skolklass upp. Det var livat värre. När alla snabbt rusade ut i bassängen stod deras lärare kvar. Jag kände igen honom men det var inte mer än så. Plötsligt utbrast han: är det du Lasse ... du var min gympalärare en gång i tiden ... jag heter Lars fast inte längre Nilsson i efternamn utan Skantz.




Då minns jag honom: en elev som var en duktig löpare och cyklist. Minns att han också fick en femma i slutbetyg när han lämnade grundskolan i Lilla Edet. Det blev några nostalgiska tillbakablickar innan han berättade om sitt stora cykelintresse ... då trillade poletten ner. Jag drog mig till minnes några tidningsskriverier:


Efter 24 timmars cykling, 67 körda mil och 42 510 insamlade kronor tvingades Victoriapristagaren Nils van der Poel strax utanför Vilhelmina att bryta sitt cykellopp som skulle ta honom från Vittangi till Smygehuk på 82 timmar.

Krafterna tröt och Nils kunde, enligt egen utsago, inte längre hålla den fart som krävs för att klara av loppet på under 82 timmar.


– Nils spände bågen rejält. Att cykla 205 mil på 82 timmar är en väldigt, väldigt tuff utmaning. Trots gedigna förberedelser gick det inte den här gången men som alla vet… bättre lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.


Lars Skantz cyklar dock vidare mot Smygehuk.


Vilket härligt sammanträffande med denne yngling som nu passerat 50 och jobbar som gympalärare. Han hade hört talas om att jag hjälpt några av hans kollegor i Vänersborg med kartor och banor i orienteringsundervisningen. Han frågade då lite försynt om han också kunde få lite hjälp och självklart blev svaret ja!


Så kul detta möte var och så jag beundrar denna tidigare elev och hans "pannben". Han cyklade för några år sedan uppför Hallebergsbacken 122 gånger för att på så sätt cykla uppför lika många meter som världens högsta berg M:t Everest 8848 meter. 

Backen vid Halleberg mäter 83 höjdmeter och tar ungefär åtta minuter att cykla. Det innebar att Lars var ute i 16 timmar och 58 minuter – mestadels i 27 gradig värme.


Han måste haft en inspirerande gympalärare en gång i tiden ... 🤪